Amennyiben most először alkalmazol takarítót, olvasd el az alábbi tippeket arról, hogyan tudsz megfelelően felkészülni az érkezésére. Eleinte lehet, hogy fucsa és szokatlan lesz ez az új helyzet, de hamar megszokottá tud válni.
1. Elvárások és igények meghatározása
Általában a következőket szokás meghatározni a szolgáltatással kapcsolatban:
- A takarítói munkakör leírása (a takarítás gyakorisága, a takarítás tárgya és terjedelme, heti/havi/általános takarítás, kiegészítő szolgáltatások stb.)
- A takarítószolgálat kötelezettségei és felelősségei (tisztítószerek használata, takarítás ára, az árban foglalt szolgáltatások, heti vagy havi óraszám, reklamációk kezelése, a fizetés határideje és módja stb.)
Miért javasolt megállapodást kötni?
- A lehetséges félreértéseket elkerülhetjük azzal, ha a szerződésben minden pontosan kerül meghatározásra.
- Megelőzheted azokat a problémákat, amelyek abból adódhatnak, ha olyan személyektől veszel igénybe szolgáltatásokat, akik nem hivatalosan és legálisan folytatnak takarítói tevékenységet. A takarítószolgáltatók felelősségbiztosítással rendelkeznek, ami megvédi tulajdonodat abban az esetben, ha a takarítási folyamat során valamiben kár keletkezik.
A tudjukki.hu-n csak vállalkozással rendelkező takarítókat találhatsz.
2. Egyezzetek meg abban, hogy otthon leszel-e a takarítás ideje alatt
Egyezz meg a takarítószolgálattal, hogy a takarítás ideje alatt otthon leszel-e a lakásban vagy a házban. Egyes takarítók szeretnék, hogy jelen legyél a takarítás alatt, hogy megvédjék magukat a felelősségtől, ha valami eltűnne az otthonodból. Más takarítóknak nincs preferenciájuk, és akkor is elvégzik a munkát, ha nem vagy otthon. Mindenképpen hasznos azonban, ha jelen vagy, amikor a takarító először látogat el hozzád, hogy körbevezethesd őt.
3. Gondoskodás a háziállatokról
Egyes szolgáltatók megkövetelik, hogy a háziállat ne tartózkodjon a lakásban a takarítás idején. Ennek oka, hogy nem tudják biztosítani a háziállatok biztonságát, akik akár meg is sérülhetnek is, ha érintkezésbe kerülnek a takarítóeszközökkel.
Az is megnehezítheti a lakás takarítását, ha a háziállatok szaladgálnak, és ezzel zavarják a takarító munkáját. Helyette inkább vidd magaddal kedvenceidet, vagy zárd el őket egy szobába.
Ha azonban a takarítószolgálatnak nincs ilyen kérése, akkor érdemes hozzászoktatni kedvenced ahhoz, hogy egy idegen van a lakásban. Először érdemes megismertetni őket a takarítóval, hogy mindketten jól érezzék magukat, amikor nélküled vannak a lakásban.
4. A takarító beengedése
Ha azt szeretnéd, hogy a takarítónő akkor végezze a munkáját, amikor nem vagy otthon, akkor bejárást kell biztosítanod neki az otthonodba. Ehhez egy pótkulcsot kell neki adnod, illetve, amennyiben otthonod riasztórendszerrel rendelkezik, akkor a kódot is tudnia kell majd.
Fontos a bizalom kialakítása, hiszen egy idegen embert engedsz be otthonodba.
Ha nagyobb takarítószolgálatról van szó, akkor megkérheted őket, hogy minden alkalommal ugyanazt a személyt küldjék az otthonodba.
A szerződésbe beleírhatod azt is, hogy a kulcs átadásra keült, valamint előírhatod, hogy a kulcsot nem lehet az engedélyed nélkül lemásolni.
5. Elvárások és igények megfogalmazása
Még ha a szerződésben meg is határoztad a takarítás hatókörét, és leírtad a takarító által heti vagy havi rendszerességgel elvégzendő legfontosabb feladatokat, nagyon fontos, hogy a takarító teljes mértékben tisztában legyen az elvárásaiddal és igényeiddel.
- Mindenképp tudasd a takarítóval, hogy mely területekre kell fokozott figyelmet fordítania. Jelezd számára azt is, ha azt szeretnéd, hogy valamilyen többletmunkát végezzen, például a redőnyök tisztítását szeretnéd kérni.
- Mutasd körbe a takarítónak a helyiségeket. Hívd fel a figyelmét olyan részletekre, amire különös gondot kell fordítani, például a kényes szövetekből készült szőnyegre, a zuhanykabinban kialakuló penészre, vagy arra, hogy a porszívót nem lehet a folyosón bedugni, mert nincs konnektor.
- Egyezzetek meg abban, hogy milyen tisztítószereket használ a takarításkor. Bizonyos szolgáltatóktól kérheted például, hogy bio tisztítószereket használjon.
6. Rakj rendet, mielőtt a takarító megérkezik
Mielőtt a takarító megérkezik, nagyjából rakj rendet, és pakolj el olyan dolgokat, amik a padlón, polcokon, asztalokon felhalmozódtak. Szedd fel a ruhákat és a játékokat a padlóról, tedd az edényeket a mosogatóba vagy a mosogatógépbe, a kozmetikumokat a fürdőszobai szekrényekbe, és így tovább.
Ha a takarítónak nem kell rendet tennie, több időt tölthet takarítással.
Ha a felületek tele vannak pakolva, akkor a takarító nem tudja egyszerűen letisztítani azokat. Előnyösebb, ha nem a rendrakással kell az idejét töltenie, hanem a takarításra tud koncentrálni.
A takarító azzal sincs tisztában, hogy minek hol van a helye, ha pedig rosszul pakol el, akkor utána nem találod majd a dolgaidat.
7. Adj visszajelzést a munkájáról
Az első néhány alkalommal, amikor a takarító meglátogatja az otthonodat, hasznos, ha visszajelzést adsz neki az elvégzett munkáról, és esetleg javaslatokat teszel. Ez segít a takarítónak abban, hogy tudja, min kell változtatnia a következő alkalommal.
Egy jó szolgáltatáshoz egyenes kommunikációra van szükség.
Mindenképpen időbe telik, amíg a takarítóval minden elvárásodat és igényedet egyeztetni tudod. Ha jó szolgáltatást szeretnél kapni, akkor a te oldaladról is egyértelmű kommunikációra van szükség.
Ha a visszajelzések ellenére még mindig elégedetlen vagy a takarítás minőségével, felhívhatod a takarítószolgálatot, és elmondhatod, hogy konkrétan mi zavar téged.